Moeite om nieuwe talenten aan te trekken en te behouden

BLOG: Moeite om nieuwe talenten aan te trekken en te behouden

4 maart 2019

Toen Cees (directeur) binnenkwam, viel er een ijzige stilte. Het bedrijf is succesvol, de economie biedt perspectief en er liggen volop kansen in de markt. Waarom lukt het toch niet om voldoende talenten binnen te krijgen? Er staan 12 vacatures open, waarvan 6 vacatures al langer dan 8 maanden.

Herkenbaar
Waarschijnlijk wel. Veel bedrijven kampen momenteel met veel openstaande vacatures of voelen zich genoodzaakt dure bureaus in te schakelen voor de werving van personeel. Als eigenaar of HR professional weet je al lang dat zorgen voor je huidige medewerkers niet mag worden vergeten.

Secundaire arbeidsvoorwaarde is waar de medewerker ook naar kijkt. Alleen elke maand salaris is niet voldoende voor menigeen. Ze verwachten ook iets extra’s van hun werkgever. Stoelmassage is hier een prachtige oplossing voor, voor werkgever en werknemer.

Tips om stoelmassage voordelig in te voeren:

  • Zorg dat stoelmassage in je ARBO plan staat (tot 40% besparing via Belastingdienst)
  • Bespaar extra door meerdere offertes op te vragen
  • Controleer goed waar het geoffreerde bedrag uit opgebouwd is (wordt er kosten gerekend voor reiskilometers, parkeren of andere zaken zoals online reserveringstool)
  • Wees je ervan bewust dat medewerkers het vaak niet erg vinden een (deel) van de stoelmassage kosten mee te betalen. Houdt er wel rekening mee dat hierdoor je voordeel tot 40% via de Belastingdienst vervalt
  • Denk goed na over je doelstelling van stoelmassage (preventie, aandacht, gezondheid) en pas hier de lengte, frequentie etc. van de massage op aan
  • Communiceer duidelijk vooraf (tijd, wijze van inschrijven en dat de massage door de kleren heen wordt gegeven)
  • Integreer stoelmassage in je HR – en aannamebeleid, hieronder enkele vragen die je je jezelf kan stellen
  • Staat stoelmassage als secundaire arbeidsvoorwaarde vermeld in mijn vacatureteksten of “werkenbij” website?
  • Zijn de werving – managers en bureaus op de hoogte van de secundaire arbeidsvoorwaarden en worden deze genoemd in het 1e sollicitatiegesprek?

Tevreden medewerkers bij directeur Cees
Cees heeft inmiddels stoelmassage ingevoerd. Elke maand komen er twee masseur zijn 85 medewerkers masseren. Hij wordt al liefhebbend “Mees Cees” genoemd.

Meer positieve effecten van stoelmassage vindt je via onderstaande link:
Positieve effecten van stoelmassage